Dyniowe pestki
dyniowe pestki
+
Category: Odżywianie, Porady
Aug, 13, 2014

Orzechy i nasiona powinniśmy jadać regularnie – to skarbnica witamin, minerałów oraz niezbędnych kwasów tłuszczowych. Jeśli czujecie się ospali, macie problemy z koncentracją, a do tego chcielibyście wzmocnić odporność, polecamy pestki dyni, które mogą stanowić zarówno pełnowartościową przekąskę między posiłkami, jak również wyśmienity dodatek do porannej owsianki lub wieczornego koktajlu regeneracyjnego. A co ma nam do zaoferowania dynia?

ŻELAZO
Pestki dyni, podobnie jak orzechy, słonecznik i rodzynki, dostarczają żelaza – ważnego składnika białek i enzymów, odpowiedzialnego m.in. za tworzenie hemoglobiny, która transportuje tlen z krwią.
Według WHO już ok. 30% populacji cierpi na niedokrwistość spowodowaną niedoborem tego właśnie pierwiastka. Niski poziom żelaza w organizmie może doprowadzić do zmęczenia i obniżenia wydajności biegowej oraz spadku odporności, a w konsekwencji – do anemii. W dwóch łyżkach pestek znajduje się 2,5 mg żelaza.

WAPŃ
Wszyscy doskonale wiemy, że wapń jest niezbędny do budowy kości. Intensywny wysiłek fizyczny, jak na przykład sprint lub bieganie z obciążeniem, zwiększa ich masę, a co za tym idzie — wchłanianie tego pierwiastka. Pełni on także ważną rolę w rozwoju mięśni oraz ich kurczliwości. Ponad to wykazuje działanie przeciwzapalne. Dwie łyżki pestek to ok. 10 mg wapnia. .
.
FOSFOR
Jest niezbędny do optymalnego przyswajania wapnia, tym samym pomagając w procesie tworzenia kości. Bierze udział w procesie metabolizmu energii jako składnik ATP. Według niektórych źródeł suplementacja może opóźnić zmęczenie. [Departament Zdrowia, 1991, Agencja ds. Norm żywieniowych, 2003]
W dwóch łyżkach pestek znajduje się ponad 228 mg fosforu.

CYNK
Innym ważnym pierwiastkiem jest cynk, który zapewnia prawidłowe działanie układu immunologicznego, bierze udział w syntezie białek. Pestki dyni i słonecznika stanowią – zaraz po ostrygach – najbogatsze źródło tego pierwiastka. W dwóch łyżkach znajduje się ok. 1,4 mg cynku.

SÓD
Wraz z potem tracimy spore ilości sodu, który pomaga kontrolować równowagę płynów w organizmie. Wspomaga także funkcjonowanie układu odpornościowego oraz mięśni. Dwie łyżki dyni to ok. 16 mg sodu.

 

pestki 2

 

Pestki dyni to cenne źródło WITAMIN.
Witamina C jest niezbędna do regeneracji komórek, wpływa na proces tworzenia kolagenu, bierze udział w produkcji hemoglobiny oraz przy tworzeniu adrenaliny. Jest także bardzo silnym antyutleniaczem, podobnie jak witamina E, która wspomaga także produkcję czerwonych ciałek krwi. Witamina A chroni skórę i błony śluzowe. Witaminy z grupy B umożliwiają sprawne funkcjonowanie naszego układu nerwowego. W pestkach dyni znajduje się najwięcej niacyny, która jest potrzebna do przemiany węglowodanów w energię.

TŁUSZCZE
Nasiona dyni składają się prawie w połowie (46%) z tłuszczy, głównie nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), dlatego też są wykorzystywane do produkcji olejów. Zawierają one głównie kwasy tłuszczowe nienasycone omega-3 i omega-6 oraz kwasy tłuszczowe jednonienasycone omega-9.

FITOSTEROLE
Pestki dyni to bogate źródło fitosteroli, czyli steroli roślinnych, które po spożyciu wiążą się z cholesterolem i blokują jego przyswajanie. Ponad to badania przeprowadzone na sportowcach wykazały, iż regularne spożycie fitosteroli utrzymywało testosteron na wysokim poziomie, a to z kolei wpływało korzystnie na wydolność organizmu oraz szybką regenerację, nawet w okresie intensywnych startów. Polecane są także podczas fazy roztrenowania. Stymulują układ immunologiczny. Sterole pozytywnie wypadły także w badaniach dokumentujących ich wpływ na aktywność seksualną.

LECYTYNA I FITYNA
Lecytyna bierze udział w przemianie materii. Często nazywana jest pogromczynią tłuszczu. Dzięki temu, że lecytyna zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do wytwarzania substancji przeciwzapalnych, wpływa korzystnie na odporność. Poprawia pamięć i koncentrację. Fityna natomiast, mimo iż to związek zaliczany do antyodżywczych, wykazuje zdolności antyoksydacyjne.

Jak widzicie, pestki dyni mogą stanowić doskonałe uzupełnienie diety osób aktywnych fizycznie, ale nie tylko. Polecamy każdemu, komu zależy na zdrowiu.

 

Zapraszamy na: www.eko-idea.blogspot.com

No Comments
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

COMMENTS

Odpowiedzi

Skomentuj post