Zielone kluseczki ze świeżym jarmużem i szpinakiem
Szpinak i jarmuż zielone kluseczki
+
Category: Odżywianie, Porady
Apr, 30, 2015

Chlorofil dodaje życiowej energii, dodatkowo czyści jelita i krew. Zielony barwnik zwiększa liczebność czerwonych krwinek, dostarcza nam także żelaza, więc wspomaga leczenie anemii. Poza tym neutralizuje pierwiastki ciężkie w organizmie, szczególnie łatwo wiąże kadm. Jest polecany osobom po kuracjach antybiotykowych, gdyż usuwa pozostałości po lekach. Chlorofil unieszkodliwia także toksyny, które codziennie trafiają do naszych organizmów wraz z powietrzem i pożywieniem. Prowitamina A zawarta w roślinach ma – jak wykazały badania – działanie przeciwrakowe.

I wszystko byłoby łatwe i przyjemne, gdyby nie pewien istotny fakt. Otóż prawda jest taka, że jedzenie ugotowanych lub podsmażonych warzyw nie daje aż tylu korzyści, co picie tłoczonych soków czy zmiksowanych na papkę past z zielonych roślin, ale krótkie duszenie nie zaszkodzi im tak bardzo, a takie kluseczki to świetna alternatywa dla ziemniaków i pyszne danie, które dostarczy witamin i innych składników odżywczych.

Rozpisując się na temat właściwości poszczególnych składników, nie wypada nie wspomnieć o komosie ryżowej, która ostatnio staje się coraz bardziej popularna. Jeśli jeszcze nie próbowaliście, najwyższa pora przełamać nieśmiałość, gdyż quinoa jest znana od tysiącleci. Stanowiła ważny składnik diety Inków i Azteków. Posiada właściwości wzmacniające, rozgrzewa i pobudza funkcje organizmu. Stanowi dobre źródło żelaza, witaminy z grupy B, witaminy E oraz dobrze przyswajalne białko.

 

Szpinak i jarmuż

 

Składniki na kluski:

- szklanka kaszy jaglanej;
- ½ szklanki białej komosy;
- spory pęk świeżego, soczystego szpinaku;
- duża garść pociętych liści jarmużu;
- cztery duże ząbki czosnku;
- 2 łyżki mąki dyniowej;
- 2  łyżki mąki z ciecierzycy + mąka do polepszenia konsystencji w razie potrzeby;
- ½ łyżeczki mielonego kuminu;
- ½ łyżeczki mielonej wędzonej papryki;
- szczypta curry;
- sól i pieprz do smaku;
- drobno posiekana zielona natka pietruszki i zioła prowansalskie;

Wykonanie:

1. Kaszę jaglaną prażymy do momentu, aż wyczujemy delikatny, słodkawy zapach. W ten sposób pozbędziemy się charakterystycznej goryczki. Później płuczemy ją w gorącej wodzie i dosypujemy quinoę. Następnie wlewamy wrzątek w ilości dwukrotnie większej, niż ilość wsypanych ziaren i gotujemy przez 15 do 20 minut na małym ogniu i pod przykryciem. Nie zapomnijcie lekko posolić.

Następnie nasza papka musi trochę się ostudzić, bo czekają nas prace ręczne związane z turlaniem i obtaczaniem :) Ale nie martwcie się, jest co robić!

2. Pęk szpinaku i solidną porcję jarmużu dokładnie płuczemy pod bieżącą wodą, następnie wrzucamy wszystko do rondla z grubszym dnem, dodajemy 4 ząbki potraktowanego praską czosnku, solimy, pieprzymy, dodajemy pozostałe przyprawy i krótko dusimy na wolnym ogniu. Kiedy zielone liście oklapną, zdejmujemy pokrywkę, aby odparować wodę.

 

Zielone kluseczki kolaż

 

3. Liście przekładamy do naczynia z papką z kaszą i dokładnie blendujemy. Pod koniec dodajemy 2 kopiate łyżki mąki dyniowej i taką samą ilość mąki z cieciorki. Jeśli podczas formowania kluseczek nasza zielona papka będzie mocno kleić się do dłoni, co może nieco popsuć zabawę w lepienie, możemy śmiało dosypać zarówno jednej, jak i drugiej, aby poprawić konsystencję.

4. W dłoniach turlamy niewielkie kluseczki, ustawiamy je na blacie i czekamy, aż woda w dużym garnku zacznie bulgotać. Delikatnie wrzucamy tam nasze klusie i mieszamy drewnianą łopatką. Po ok. 5 minutach od zagotowania można zacząć odcedzać. Smacznego!

 

Kluseczki

 

Zapraszamy na:

www.eko-idea.blogspot.com

www.ekoidea.sklep.pl

No Comments
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...Loading...

COMMENTS

Odpowiedzi

Skomentuj post